W dniach od 29 września do 7 października 2011 trzynaście osób z naszego liceum w towarzystwie dwóch opiekunów udało się do Ylivieski w Finlandii . Wyjazd odbył się na zaproszenie uczelni wyższej Central Ostrobothnia University of Applied Sciences.

Pierwszy etap podróży zaczął się o 5 rano, kiedy wszyscy wsiedliśmy do pociągu relacji Poznań-Gdańsk. Z dworca grupa ruszyła na lotnisko imienia Lecha Wałęsy. Tam spotkaliśmy nasz tutorkę (opiekuna grupy z ramienia uczelni) Karolinę, która studiuje w Yliviesce i wracała akurat z letnich praktyk w Hiszpanii. Nasz samolot wystartował o 14.50. Lot był krótki i na szczęście bez turbulencji. Po godzinie i dwudziestu minutach wylądowaliśmy w Turku i dopiero tam poznaliśmy, co to znaczy miniaturowy terminal . Przy lotnisku czekał na nas bus, w którym spędziliśmy 6 godzin, by około północy dotrzeć do Ylivieski. Każdy z grupy został przydzielony do goszczącej go rodziny oraz tutora, który miał pomagać swoim podopiecznym, służyć radą i wiedzą.

Nasz pobyt zaczął się od lunchu na uczelni, spotkania z przedstawicielami władz i pracowników Biura Współpracy Międzynarodowej. Kolejne dni mijały według planu:

• po śniadaniu wykłady i prezentacje,
  • po lunchu prace w grupach, zwiedzanie Wydziału Zarządzania Produkcją,
  • wieczorami mieliśmy zapewnione różne atrakcje, np. wspólne gotowanie fińskich potraw wraz z degustacją, wieczór filmowy, saunę, gry i spotkania w sali kominkowej.

4 października opuściliśmy Ylivieske i udaliśmy się do Pietarsaari. Jakie było nasze zdziwienie, gdy zamiast zakwaterowana w domach studenckich dostaliśmy przytulny mały domek nad samym Bałtykiem, w środku lasu. W ciągu dnia przebywaliśmy w Pietarsaari, gdzie zwiedziliśmy Wydział Turystyki i Wydział Zarządzania w Biznesie.

6 października spakowaliśmy się, co nie było najłatwiejsze, bo każdy miał sporo pamiątek. Przed nami była podroż powrotna, równie męcząca jak ta w przeciwna stronę. Kiedy o 2.30 nad ranem dotarliśmy na dworzec w Poznaniu, na peronie czekali już rodzice.

Wyjazd dostarczył nam sporo wrażeń. Wiele się nauczyliśmy, dowiedzieliśmy się o możliwości studiowania za darmo w Finlandii, zobaczyliśmy uczelnie, zapoznaliśmy się z tamtejszymi kierunkami studiów i skosztowaliśmy studenckiego życia.

Prezentowane kierunki studiów:

• zarządzanie produkcją – Industrial Management Ylivieska
  • turystyka w Pietarsaari
  • zarządzanie w biznesie w Pietarsaari
  • chemia w Kokkola
  • pielęgniarstwo w Kokkola

Kliknij obrazek, by zobaczyć więcej zdjęć w Galerii.