2017-06-23

Często myślę co zrobić, żeby nauka matematyki była łatwiejsza i sprawiała przyjemność obu stronom: mnie i uczniom. Stąd moje dotychczasowe poszukiwania: MATEMATYKA NA FILMOWO, INFIZMANIA. Nawet nie pamiętam w jaki sposób zrodził się kolejny pomysł. KALKULATOR GRAFICZNY! Cóż marzenie ... to jedno, a rzeczywistość podpowiadała, że nie będzie to łatwe do zrealizowania, bo taka zabawka to koszt około 600zł.

Kiedy po raz kolejny pani dyrektor Grażyna Koprowska zadała pytanie czy potrzebujemy jakiekolwiek pomoce dydaktyczne, nieśmiało szepnęłam KALKULATORY GRAFICZNE.

Mój szept został usłyszany i złożyliśmy zamówienie.

- Cóż nam szkodzi - powiedziała z nadzieją.

I MAMY!!! 35 sztuk, w tym dwa kalkulatory nauczycielskie, Texas TI-NSPIRE CX.

I SPRÓBOWALIŚMY… Uczniowie klasy 3e szkicowali wykresy trudnych funkcji.

Tak to jest na piechotę. Zanim narysujesz wykres, musisz zbadać przebieg zmienności funkcji, co oznacza wykonanie wielu obliczeń, zapisujesz kilka stron zeszytu, szkicujesz i… nawet nie wiesz czy to jest wykres tej właśnie funkcji. Wszystkie te działania zajmują pół lekcji.

Ale kalkulator pozwala zweryfikować pracę w kilka minut. Wprowadzasz wzór funkcji .

I ENTER! A na ekranie pojawia sie piękny wykres. Uczucie satysfakcji - BEZCENNE!

Młodzież jest zachwycona. Odkrywa szybsze sposoby wpisywania wzorów i pomimo instrukcji w języku angielskim poznaje wiele funkcji kalkulatora, stanowiących dla mnie samej zagadkę.

Kolejną klasą, która z entuzjazmem odkrywa nowy sprzęt i jego możliwości jest 1a, matematyczno-geograficzna.

Tym razem przekształcamy wykresy funkcji i odczytujemy ich własności. Z radością słyszę głosy uczniów:

- „Nareszcie jest sens chodzenia do szkoły!”

- „Już wiem, co chcę dostać na prezent!”

- „A może napiszemy kartkówkę z kalkulatorem w rękach?”.

Sami zobaczcie ich pracę i twarze.

Instrukcja i polecenia są w języku angielskim, więc ćwiczymy też fachowe słownictwo.

Dla nauczyciela to ogromna radość, satysfakcja i zachęta dla dalszego rozwoju. Warto było starać się o coś „nowego” w nauczaniu matematyki.

Małgorzata Jankowska- nauczyciel matematyki