2017-05-27

Za dwadzieścia lat bardziej będziesz żałował tego czego nie zrobiłeś, niż tego co zrobiłeś." Z pewnością uczestnicy tegorocznej wymiany uczniowskiej pod hasłem " Dialog kultur Polski i Ukrainy" nigdy nie będą żałować decyzji o wzięciu udziału w tym wydarzeniu. Wyjątkowo dłuższa niż poprzednie wyjazdy, dziesięciodniowa wyprawa na Ukrainę na długo pozostanie w naszej pamięci. Już od wielu lat nasza szkoła zawiera współpracę ze szkołą średnią numer 5 w ukraińskim Iwano-Frankivsku. Celem naszych wyjazdów jest to, aby młodzież polsko-ukraińska miała możliwość poznania swoich sąsiednich kultur i obyczajów. Dodatkowo, wyjeżdżając uczymy się nowych rzeczy, nabieramy doświadczeń a przede wszystkim integrujemy się z innymi uczestnikami.

22 maja, około godziny 15:00 na dworcu autobusowym w Poznaniu rozpoczęliśmy naszą przygodę. Czekała nas długa, szesnastogodzinna podróż. Następnego dnia o godziny 7:00 zmęczeni, lecz uradowani dotarliśmy na dworzec autobusowy w Iwano-Frankivsku. Już od samego początku mogliśmy doświadczyć jak wygląda ukraińska gościnność. Od razu zostaliśmy mile przywitani oraz poznaliśmy swoich partnerów, z którymi udaliśmy się do domu. Po południu, pierwszy raz mieliśmy okazję poznać szkołę, z którą współpracujemy. Wspólnie przywitaliśmy dyrekcję szkoły wraz z panią pedagog i nauczycielką języka polskiego. Obejrzeliśmy prezentacje obrazującą życie codzienne uczniów, którzy od pierwszej do jedenastej klasy, pilnie uczą się języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym. Następnie poznaliśmy poznaliśmy program naszej wymiany, po czym wzięliśmy udział w warsztatach integracyjnych. Wieczorem, jak z resztą każdego dnia, do późnych godzin spędzaliśmy razem czas, abyśmy mogli poznać się jak najlepiej

Następnego dnia udaliśmy się na całodniową wycieczkę do oddalonego o około 135 kilometrów Lwowa. Zobaczyliśmy najstarsze zabytkowe nekropolie - Cmentarz Łyczakowski i Orląt Lwowskich. Następnie zwiedziliśmy miasto i kupiliśmy pamiątki. Obowiązkowym punktem było kupno lwowskiej kawy - jednej z najlepszych na świecie. Zaś w czwartek udaliśmy się szkoły, aby móc wysłuchać prelekcji filmu "Żywa historia i ból w sercu każdego Ukraińca poświęconej Rewolucji godności 2013 roku. Poznaliśmy historię Ukrainy rozpoczynając od krwawych wydarzeń na Majdanie, aż po dzień dzisiejszy.
W piątkowy poranek wzięliśmy udział w uroczystym zakończeniu roku szkolnego 2016/17. Ukraińska strona nie zapomniała o nas, a nawet przywitano nas jako polska delegacja. Oglądaliśmy niesamowite wydarzenie, które budziło niedosyt. Poprzez śpiew, taniec i całą oprawę uświadomiliśmy sobie jak piękny może być ten dzień. Później zostaliśmy oprowadzeni po dawnym Stanisławowie, poznając każdy zakątek miasta.

Sobota była dniem wizyty w interaktywnym centrum naukowym Nowa Energia i Muzeum Minerałów przy Uniwersytecie Nafty i Gazu w Iwano-Frankivsku. Poprzez innowacyjne wykorzystanie rożnych urządzeń mogliśmy unosić piłkę za pomocą prądu czy też wytworzyć fale dźwiękowe jeżdżąc na rowerze. Natomiast Niedziela to dzień, w którym spędziliśmy czas z rodzinami. Jedna z grup podziwiała karpackie krajobrazy podczas jazdy tramwajem. Za to druga spędziła czas w nowoczesnym kurorcie górskim - Bukowel. Wieczorem spędziliśmy niesamowity czas w wykwintnej restauracji "Zosina Wola", śpiewając i tańcząc do późnych godzin wieczornych.

Poniedziałek był przedostatnim dniem naszego wyjazdu, lecz równie atrakcyjnym. Od samego rana uczyliśmy się ukraińskich i polskich tańców narodowych. Z pomocą przyszła nam para studentów choreografii Prykarpatckiego Uniwersytetu w Iwano-Frankivsku. Po zakończonej lekcji tańca, udaliśmy się do miejscowej kawiarni lwowskiej czekolady. Podczas godzinnych zajęć własnoręcznie stworzyliśmy praliny oraz czekoladę. Nie mogliśmy im się oprzeć, lecz udało nam się dowieść smakołyki w całości do Polski. Wieczorem spędziliśmy wieczór pożegnalny w galerii Panorama Plaza. Grając w kręgle oraz delektując się pizzą, miło spędziliśmy wspólny czas. Później, ostatni raz udaliśmy się na miasto, aby móc wspólnie podsumować wyjazd i spędzić razem ostatnie chwile.
Nadszedł dzień naszej wyprawy. Od samego rana nastroje nie napawały optymizmem. Musieliśmy pożegnać się z tym cudownym krajem, a szczególnie ze wspaniałymi ludźmi, którzy tutaj mieszkają. Od rodzin otrzymaliśmy wiele pysznego jedzenia, którym mogliśmy się delektować podczas podróży oraz upominki, które przywieźliśmy do kraju. Po wyczekiwanym, niechcianym pożegnaniu, o godzinie 15:00 wyruszyliśmy z powrotem w stronę polskiej granicy. Czekała nas długa, siedemnastogodzinna, męcząca podróż. W środę około godziny 7:00, szczęśliwi dojechaliśmy do Poznania. Czekał nas niechciany powrót do rzeczywistości.

Pomimo zakończonego pobytu na ziemiach ukraińskich, nasza przygoda jeszcze się nie skończyła. Czekamy na naszych ukraińskich przyjaciół, których ugościmy na przełomie września i października tego roku. Podczas tych cudownych dni, zdążyliśmy zrealizować każdy cel naszego wyjazdu. Jednak nie jesteśmy wystarczająco spełnieni. Chcielibyśmy, aby ta niesamowita przygoda trwała jak najdłużej, lecz niestety nic nie może wiecznie trwać. Z niecierpliwością czekamy na przyjazd ukraińskiej grupy do Poznania.
                                                                                                                                    Filip Franowski kl.1B

Kliknij obrazek, by zobaczyć więcej zdjęć w Galerii.