Wirtualna fizyka – wiedza prawdziwa

Uczniowie XII LO pod opieką pani prof. Barbary Olsztyn biorą udział w unijnym projekcie Politechniki Koszalińskiej ,,Wirtualna fizyka – wiedza prawdziwa”. Jego finalnym produktem jest innowacyjny program nauczania fizyki dla szkół ponadgimnazjalnych, z którego korzystamy. W ramach projektu otrzymaliśmy 118 filmów interaktywnych, 30 filmów nakręconych kamerą szybkościową oraz 100 gier zrealizowanych w technologii flash.

Filmy interaktywne wykonane w jakości HD posłużą do zobrazowania wybranych zagadnień z poszczególnych działów fizyki. Pomogą w wyjaśnieniu, utrwaleniu lub powtórzeniu przerabianych na lekcji zagadnień. Filmy interaktywne charakteryzują się zróżnicowanym przeznaczeniem dydaktycznym. Pozwalają one odbiorcom uczestniczyć w przebiegu konkretnych doświadczeń fizycznych, razem z autorem planować zestawy do wykonywania pomiarów, z uzyskanych wyników sporządzać tabele i wykresy, szacować błędy pomiarowe, opracowywać wyniki oraz posługiwać się odpowiednią terminologią w celu ich interpretacji.

Odbiorcy filmów interaktywnych wspólnie ze studentem na ekranie telewizora zwiedzają nowoczesne laboratoria, zapoznają się z najnowszymi technologiami, poznają tajniki pracy naukowców. Część filmów przedstawia zjawiska trudne do bezpośredniej obserwacji w naturalnym środowisku. Poprzez pokazanie ich w zwolnionym tempie w postaci wyraźnych, powtarzalnych sekwencji obrazów pozwalają na analizę zjawiska krok po kroku. Eksponowane za pomocą obrazu i dźwięku są te zagadnienia, których ukazanie w inny sposób byłoby utrudnione lub zgoła niemożliwe.

30 filmów nakręconych kamerą szybkościową typu Phantom umożliwia pokazanie w zwolnionym tempie trudnych zjawisk fizycznych trwających zaledwie ułamki sekund. Zwolnienie ponad 2 tys. klatek na sekundę pozwala na sfilmowanie tego, co nie jest możliwe do uchwycenia przez ludzkie oko. Są to filmy służące do samodzielnej realizacji podczas zajęć, przedstawiające złożone zjawiska fizyczne. Ich zaletą jest między innymi możliwość przedstawienia w zwolnionym tempie zjawisk fizycznych trwających tak krótko, że ich bezpośrednia obserwacja nie jest możliwa. Takie przedstawianie zjawisk sprzyja poznawaniu nowych obszarów wiedzy i rozszerza możliwości poznawcze uczniów.

Prócz interaktywnych gier wideo dzięki specjalnie opracowanemu portalowi (http://www.e-ai.eu) po zalogowaniu uczniowie mają możliwość korzystania także ze 100 gier flashowych. Przy użyciu Internetu są one dostępne 24 godziny na dobę. Daje to możliwość samodzielnego utrwalenia materiału przerabianego na lekcji.


 

Fizyka jest ciekawa

Uczniowie naszej szkoły brali udział w projekcie "Fizyka jest ciekawa", którego celem był rozwój umiejętności w zakresie kompetencji kluczowych w obszarze nauk matematyczno-przyrodniczych, głównie fizyki. Jego realizację umożliwiało wykorzystanie nowatorskiej pomocy edukacyjnej, opracowanej z myślą o usprawnieniu nauczania przedmiotów ścisłych. Dzięki zestawom dydaktyczno-edukacyjnym przedstawialiśmy uczniom wiedzę teoretyczną w ciekawy sposób, wskazując jej praktyczne zastosowanie.

Projekt "Fizyka jest ciekawa" był współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i obejmował 70 wybranych liceów z 3 województw: lubuskiego, dolnośląskiego i wielkopolskiego. Każda ze szkół została doposażona w sprzęt potrzebny do jego realizacji i wdrożenia. W 70 pracowniach fizycznych pojawiło się po 5 notebooków wraz z zestawem pomocy dydaktycznych, drukarka oraz zestawy do pracy - materiały do doświadczeń, płyty CD z pokazami doświadczeń z poznańskiego UAM i programy multimedialne. Uczniowie I klas i ich nauczyciele mogą wykorzystywać nowoczesne pomoce dydaktyczne w nauce i nauczaniu fizyki również po zakończeniu projektu

W ramach projektu uczniowie:

  • wykonywali doświadczenia, posługując się skomputeryzowanym oprzyrządowaniem nowoczesnego dydaktyka, czyli specjalnymi zestawami w walizkach SONDa spółki pwn.pl sp. z o.o.,
  • brali udział w konkursie fizycznym,
  • uczestniczyli w szkole i na terenie wyższej uczelni w wykładach pracowników Politechniki Poznańskiej. Szczególne zainteresowanie wzbudziło wystąpienie dr Dobrosławy Kasprowicz - wykład z termodynamiki bogato ilustrowany doświadczeniami z ciekłym azotem.
Kliknij obrazek, by zobaczyć więcej zdjęć w Galerii.
doświadczenia z edu-Sondą wykład z pokazem